Reply

RN102 start niet op met twee schijven

Henk--Jan
Tutor

RN102 start niet op met twee schijven

Mijn Netgear RN102 bevat twee nieuwe WD Red plus 4TB harde schijven. Als ik de NAS opstart, gaat hij eerst weer één of twee keer uit. Daarna start hij op, maar blijft op (ik denk) één van de twee schijven hangen. Ik hoor de schijf toeren maken, en direct weer stilvallen, terwijl ik de leeskop weer in parkeerstand hoor tikken. Dit houdt hij vol tot ik de NAS uit zet. Firmware van de NAS is up-to-date.

 

Als ik, terwijl de NAS uit is, er één schijf uit haal en opstart, gaat alles goed. Ik krijg uiteraard de melding dat dat het volume degraded is. Het maakt niet uit welke schijf ik er uit haal, allebei de schijven starten gewoon op, mits ze er niet samen in zitten. Als ik daarna de tweede schijf er weer bij plaats terwijl de NAS uit is, gebeurt er weer precies hetzelfde als eerst: Hij gaat minimaal één keer weer uit, en bij het opstarten blijft een schijf toeren maken en weer stilvallen. Raidar geeft dan alleen aan dat er geen schadelijke software is gevonden, de twee schijven worden niet getoond.

 

Als ik één schijf er uit heb bij het opstarten, en de tweede plaats als de NAS aan is, herkent hij de schijf maar gaat hij wel synchroniseren. 

 

Iemand enig idee hoe dit kan, en hoe ik dit kan oplossen (anders dan niet uitzetten...)?

 

Model: RN102|ReadyNAS 100 Series 2- Bay
Message 1 of 1
Discussion stats
  • 0 replies
  • 716 views
  • 0 kudos
  • 1 in conversation