Reply

Re: Waar positioneer ik mijn Wi-Fi router?

LiamBaker
Community Manager

Waar positioneer ik mijn Wi-Fi router?

Ik heb het idee dat ik niet het maximale uit mijn router haal. Wat is de beste plek om deze te plaatsen?

Model: A7000|Nighthawk AC1900 WiFi USB Adapter - USB 3.0
Message 1 of 2
NTGRBenelux
NETGEAR Employee Retired

Re: Waar positioneer ik mijn Wi-Fi router?

Wat nu de beste positie voor één Wi-Fi router is? Eén ding is zeker en dat is het feit dat de meest gunstigste plaatsing voor een Wi-Fi router of access point, minimaal op 2 meter hoogte is. Hierbij ondervindt de data overdracht tussen de cliënt en de Wi-Fi router de minste obstakels. (Cliënts zijn apparaten & domotica die je op de Wi-Fi aansluit zoals je smartphone, tablet, laptop, camera systeem, Sonos etc.) Op deze manier heeft het Wi-Fi signaal de minste belemmeringen en dat komt ten goede van de prestatie. In jargon heet dit een “Line-of-sight” verbinding. Bij een Line-of-sight verbinding zijn er geen hindernissen als muren tussen de Wi-Fi router en de wireless cliënt. Hierdoor werken functies als beamforming en zal de performance zo optimaal mogelijk zijn.

 

Hierbij komen we tot het 2e advies namelijk in welke ruimte plaats ik mijn Wi-Fi router? Dit advies is ook eenvoudig, namelijk de ruimte waar de meeste Wi-Fi cliënts aanwezig zijn. In de meeste gevallen is dit de woonkamer maar dat verschilt per huishouden. Een andere goede reden om de router in te woonkamer te zetten, althans bij NETGEAR-routers, is dat er in de meeste moderne routers achterin al een switch zit waar je b.v. je TV, mediabox, gameconsole etc op kan aansluiten via UTP-kabels. Zo is alles weer verbonden en netjes weggewerkt

 

We kennen het gezegde “meten is weten”, dus als we bovenstaand willen toetsen aan de praktijk dan hebben we de volgende tip: Leen of koop een goede CAT5e netwerk kabel die lang genoeg is om van de meterkast naar alle hoeken op de etage te komen. Sluit deze kabel aan op de bridge of router van de provider. Kies een goede positie in bijvoorbeeld de woonkamer voor de Wi-Fi router en sluit deze aan op de boven beschreven kabel. Hierna kan je voor een tijdelijke periode kijken of er verbetering is bij de prestatie van het wireless netwerk. Je kunt meten wat het effect is door b.v. met je smartphone of laptop de snelheid ervoor en erna te meten met een snelheidstest of als je een NETGEAR Orbi of Nighthawk-router hebt dan is dit standaard ingebouwd in de App. Als het resultaat nog niet naar wens is dan kan je de Wi-Fi router bijvoorbeeld in een andere positie in de ruimte plaatsen, totdat de gewenste performance is behaald.

 

Als de juiste positie voor de Wi-Fi router gevonden is dan kan er een vaste kabel getrokken worden via een loze leiding als deze er is. Als er geen mogelijkheid is om een kabel te trekken dan is er geen man overboord maar kan je een keuze kunnen maken voor alternatief zoals een Powerline adapter.

 

Als in de praktijk blijkt dat één router onvoldoende is voor een volledige dekking van de woning, dan is een Wifi-systeem de oplossing. Bij NETGEAR is dit de Orbi of de nieuwe generatie MESH-extenders zoals de NETGEAR EX7000, 7500 & 8000. De Orbi satellieten en Mesh-extenders zijn draadloos aan te sluiten en vereisen dus geen bedrading. Kortom veel vrijheid met positionering voor deze oplossing. In een volgende blog zullen we dieper ingaan op onze Wi-Fi systemen.

Message 2 of 2
Discussion stats
  • 1 reply
  • 9085 views
  • 0 kudos
  • 2 in conversation