Reply

router verbinden

vandenB
Aspirant

router verbinden

hallo ik ben nieuw en vrij onwetend en weinig affiniteit met ict hou daar aub rekening mee in de beantwoording en vraagstelling aub. ik heb een r7000 die vrij behoorlijk functioneerde echter ik wilde graag wat beter wifi internet. Geprobeerd met ik dacht orbi rbk 853 maar geen goed resultaat dus weer terug naar de oude r7000. Het probleem zit in dat in bepaalde deeltes van het huis (geen heel groot huis zo ongeveer 650m3 ik geen of heel langzaam wifi bereik heb. Dit voorheen opgelost met r7000 en een versterker stekker van action op de eerste verdieping maar ik denk dit moet beter kunnen. Aangeschaft ax12 en die geeft goede snelheden dichtbij zeker op 5G-2 maar de eerste verdieping vooraan nog maar 35mb en een meter verder zowat niets meer. Er liggen 2 slaapkamers langs elkaar en de ene haalt dus 35mb en 3 meter verder met alleen een dun muurtje kan de PS4 nog maar 4mb halen. Om de nieuwe weer terug te sturen vond ik wat gedoe dus ik dacht ik koppel ipv stekker van action de r7000 als een soort satteliet of 2 router aan de ax12. Voila daar ligt mijn probleem. Dit lukt mij dus gewoonweg niet, ik heb wat gegoogled hoe dit zou moeten en wat voorbeelden gezien maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand van jullie mij helpen door in stapjes (dus ook stekker bijv in ethernet of andere poort)aan te geven wat ik moet doen want het moet toch mogelijk zijn deze 2 kanjers aan elkaar te verbinden zodat de r7000 ons boven goed internet geeft waar de ax12 stopt. Mijn dank is enorm.

Model: RAX200|Nighthawk Tri-band AX12 12-Stream Wi-Fi 6 Router
Message 1 of 5
Djo90
Aspirant

Re: router verbinden

Bent u inmiddels geholpen? Anders typ ik de gehele uitleg voor niets. Wat u in gedachten heeft kan zeker!

Gr. Jo
Message 2 of 5
vandenB
Aspirant

Re: router verbinden

Hallo Jo
Nee nog niet dus als het kan lees ik het graag. Ik ben niet zo thuis in deze materie dus jouw uitleg graag zo eenvoudig mogelijk. Ik had intussen devolo magic stekkers gekocht maar zou toch graag de netgears koppelen. Alvast bedankt voor de moeite.
Message 3 of 5
Djo90
Aspirant

Re: router verbinden

Oke ik ga het proberen zo makkelijk mogelijk uit te leggen maar er zijn een aantal stappen die nu eenmaal moeten gebeuren 

 

Hieronder een foto van het uiteindelijke resultaat:

 

SF132275-004_NL_v5.png

 

De ax12 (mooi apparaat trouwens) is de hoofdrouter zoals in het plaatje aangegeven.

De r7000 wordt de secundaire router. 

 

Allereerst ga je inloggen op de hoofdrouter zelf heb ik nog niet met de ax serie gewerkt maar dat kan niet anders als dat dit via www.routerlogin.net gaat.

 

Je zal de range van ip adressen aan moeten passen, de ax zal bijvoorbeeld de 192.168.1.1 zijn. Het uiteindelijke doel is om de r7000 het ip adres 192.168.1.2 te geven. 

 

Als je bent ingelogd via routerlogin.net ga je naar het tabblad geavanceerd -> installeren-> lan instellen.

 

Daar zie je begin ip adres bijvoorbeeld: 192.168.1.1 deze verander je in 192.168.1.5 

Aan het eind ip adres verander je niets. 

 

In hetzelfde tabblad zie je ook dat de ' dhcp server' aan staat laat deze vooral aan.

Bij jou kunnen de cijfers anders zijn maar het principe blijft hetzelfde.

Mochten de cijfers anders zijn en je komt er niet uit vermeld het dan even hier dan kan ik zeggen wat je kunt doen.

 

Als dit is gelukt start je de ax opnieuw op en is deze in principe klaar.

 

Dan komt de r7000 aan bod:

 

De r7000 sluit je met een internet kabel aan op je laptop.

Let op: kies hierbij de wan poort. Dit is de poort waar het internet binnenkomt. 

 

Ook hier ga je weer naar routerlogin.net en log je in zodat je in het installatie scherm komt.

Als je bent ingelogd via routerlogin.net ga je naar het tabblad geavanceerd -> installeren-> lan instellen.

 

Daar ziet je ergens ' apparaatnaam aanpassen' nu komt het belangrijke stuk.

als de ax dus 192.168.1.1 is geef je de r7000 nu 192.168.1.2 tevens zet je het vinkje bij de dhcp server uit. 

Instellingen opslaan -> opnieuw opstarten de router gaat waarschijnlijke zeggen dat hij nu geen verbinding meer heeft en dat klopt ook. 

 

Als je tot zo ver bent gekomen is het eigenlijk klaar en sluit je de r7000 aan op de ax12.

Hier kies je dus een LAN port van de ax dit zijn de poorten met de cijfers en de andere kant van de kabel sluit je ook aan op een LAN poort van de r7000.

 

Als je er niet uit komt dan hoor ik het graag.

Ik zal dan eventueel wat screenshots plaatsen, dat kan ik op dit moment niet doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Message 4 of 5
Djo90
Aspirant

Re: router verbinden

Daarna komt nog het instellen van de SSID's de netwerknamen en het instellen van de kanalen maar laten we eerst bovenstaande maar goed afronden.

 

Ik zie trouwens dat de foto het niet doet hier zal ik later naar kijken.

Message 5 of 5
Discussion stats
  • 4 replies
  • 2343 views
  • 0 kudos
  • 2 in conversation