Reply

Op te zetten thuisnetwerk met apart access point voor gastverblijf

JellevS
Follower

Op te zetten thuisnetwerk met apart access point voor gastverblijf

Hallo allemaal,

 

We hebben een huis met in de achtertuin een B&B bungalow. Het hele netwerk is drastisch aan vernieuwing toe en mijn oog is gevallen op de RBK53, mede vanwege de multiroom wifi met goede prestaties en de ethernet aansluitingen op de satellieten (waar op zolder mooi de PS4 etc kan worden aangesloten).

 

Nu heb ik het een en ander in gedachten, maar ik heb er te weinig verstand van om te kunnen bepalen of dit een handige setup is (en of het überhaupt werkt) 😉

Na een recente verbouwing loopt er naar de meeste kamers (inclusief zolder) een LAN kabel. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een bedraadde backbone (lijkt me toch altijd zekerder dan draadloos). Ik heb begrepen dat dit met de RBK53 (met de nieuwste firmware) zou moeten kunnen.

 

Ik heb een schema gemaakt om het een en ander (proberen) te verduidelijken:

 

In de huidige situatie staat in de meterkast een Ziggo connectbox, welke is verbonden aan een (unmanaged) switch van waaruit alle LAN kabels naar de verschillende kamers lopen. Daarnaast loopt er vanuit de meterkast een LAN kabel naar de bungalow (waar momenteel al een eigen access point hangt), daarover straks meer.

Voor het huisnetwerk leek het me een mooie oplossing om de Ziggo connectbox in bridge mode te (laten) zetten, daar de Orbi router op aan te sluiten die via de switch de rest van het netwerk aanstuurt (en dus ook de bedraadde Orbi satellieten).

 

Maar ik wil dus ook graag een gastnetwerk in de bungalow, zonder dat men van daaruit op het thuisnetwerk kan komen. Het lijkt me dat er dan een vertakking moet komen tussen de Ziggo connectbox en de Orbi router (?). Ik zat te denken aan een managed switch die het ene signaal doorstuurt naar het thuisnetwerk en het andere naar de bungalow (waar dan wel weer een router tussen zal moeten komen, want met access point alleen heb je natuurlijk geen internet).

 

Mijn grootste vraagtekens zitten in het schema in het met de rode ster gemarkeerde gebied: geen idee of dit de beste oplossing is. Heel graag input van jullie, en als jullie suggesties hebben voor het thuisnetwerk zelf zijn die natuurlijk ook welkom!

Model: RBK53|Orbi AC3000 Tri-band WiFi System
Message 1 of 1
Discussion stats
  • 0 replies
  • 1055 views
  • 0 kudos
  • 1 in conversation